Saat Laila

Published by ~amatullahdemalihah~ under on Tuesday, March 15, 2011





Saat laila itu

Sang Pawana bermenungan melayan perasaan

Rindukan Sang Bumantara yang bermusafir jauh

Fikirnya ‘Baru sekarang ku sedar kewujudan si Bumantara…

Setelah gelap malam datang menghimpit

Mungkin juga nanti baru ku sedar adanya kehidupan

Setelah kematian datang menjemput



Setelah Sang Kumulus berlalu pergi

Barulah kelihatan seri Sang Purnama

Berseri nampak malam ni? Ada berita gembira?” ramah Sang Pawana

Sang Purnama tersenyum, kelihatan makin berseri wajahnya

Nampak pulau di sana??? Penuh dengan manusia. Namanya Pulau Kapuk

Sambil menunjuk ke arah pulau tersebut, Sang Purnama sambung bicara

Semuanya bersesak-sesak. Yang tua, yang muda, semuanya sama.

Sang Pawana tekun mendengar celoteh Si Purnama…

Lihat pula di sana. Ketika manusia lain bermimpi, ada yang sedang bermadu kasih sesama makhluk, mereka pula bermadu kasih dengan Pencipta segala makhluk. "

Kelihatan segelintir manusia bertasbih, beristighfar dan memuji. Segalanya dipersembahkan buat Tuhan alam dan Tuhan dirinya sampai mati. Lalu Sang Purnama pun sambung bercerita lagi 

Dan ini berita gembira buat mereka…


- Allah SWT bermegah dengan hamba-hambanya yang bangun di tengah malam kerana beribadat. Allah berfirman di hadapan malaikat:

Lihatlah hamba-hambaku itu, mereka telah bangun di tengah malam kerana di waktu tiada seorang pun hambaku melihat mereka kecuali aku. Wahai malaikat, saksikanlah bahawa aku telah sediakan untuk mereka syurgaku tempat tinggal kehormatanku” (Hadith Qudsi)

-'Dan bangunlah sebahagian daripada waktu malam serta kerjakanlah 'sembahyang tahajud' padanya sebagai sembahyang tambahan bagimu, semoga Tuhanmu membangkitkan dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji.' (Al-Isra’:79)

-Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Haruslah kamu bangun malam kerana itu adalah kebiasaan orang-orang soleh sebelum kamu. Sesungguhnya bangun malam adalah mendekatkan diri kepada Allah Azzawajalla, menutup segala dosa, menghilangkan segala penyakit pada tubuh dan mencegah daripada dosa.

-Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Dua rakaat yang dikerjakan oleh hamba pada waktu tengah malam adalah lebih baik baginya dari dunia dan isinya. Dan kalaulah tidak memberi kesukaran kepada umatku, nescaya saya wajibkan kedua rakaat itu atas mereka.” Sabda Rasulullah SAW lagi yang bermaksud: “Kerjakan solat dua rakaat dalam kegelapan malam untuk kesuraman kubur.

Saat laila itu,

Ramainya yang lupa,

Bagi yang beringat, alangkah bertuahnya!!!


WaLlahu Ta'alaa A'lam...







0 jiwa tenteram:

Post a Comment